» Hemgjort Äppelmos

Något som jag tycker hör julen till är hemgjort äppelmos -. utan det på julbordet är det inte riktigt jul för mig. Men det är ju självklart en smaksak, för mig är det iallafall så :) 
 
Receptet jag använder mig av är jätteenkelt, och inte dirket smaksatt på något sätt. Man kan ha i russin och kardemumma och andra kryddor i sitt mos, men jag tycker om den söta smaken som kommer av bara socker och äpplen så jag kör så tillsvirade. Ni kan ju använda mitt recept som ett grundrecept och sen bara bygga på mera :) 
 
Ni ska ha:
4 kg äpplen
4 dl socker
1 dl vatten
 
Och sen kokar ni bara ihop det. inte så svårt va :) 


Detta ska jag prova på längre fram! :)

2012-10-20 // 20:25:26

Håller med att det hör hösten till.
Jag brukar slänga ner några kanelstänger och mindre socker - dels blir det sött av kanelen och sen blir det lite "äppelkakssmak" på moset - supergott!

2012-10-21 // 11:00:50

Vi har nog aldrig haft äppelmos på julbordet men det kanske är dags att införa det i år, jag brukar inte ha senap till skinkan, äppelmos låter ju godare!

2012-10-21 // 21:27:03

ska åtminstone köpa hem äppelmos.. nu i veckan. oj så gott det är!

Svar: det är det verkligen :)
Johanna

2012-10-23 // 10:45:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback