» Efterlyses - bra julbok för barn

 
Jag har sedan i måndags börjat arbeta som lågstadielärare,nämnligen klasslärare för en årskurs 2:a. Det är hur spännande som helst, och verkligen inspirerande! Det är också ett skäl till att mitt bloggande den här veckan har legat nere lite, men det kommer igen när allt lugnat sig :) 
 
Jag efterlyser nu tips på bra julböcker för barn i åldern 7-9 år. Dels böckar att låna så dom kan läsa själva, men också sådant jag kan läsa för dom, typ högläsning dag för dag december ut liksom. Tar tacksamt emot tips! :)
 
 
Stor kram / J 


» Kirsi

Ta en Sune bok med jultema. Ungarna i den där åldern älskar Sune

Svar: ja det är sant :)
Johanna

2013-10-20 // 18:07:48

Det finns en bok som heter: "Tomtarnas hemliga julafton" och som är en tysk folksaga, den passar till högläsning. Eller: "Titta Madicken, det snöar!".

Svar: tack!
Johanna

2013-10-20 // 20:00:18

Åh mysigt.. jag har funderat på att utbilda mig till lärare.. är inte hundra än. Har funderat på både stora och lite mindre barn. Hm.. jag är i en sådan bubbla och vet inte hur jag ska göra. Men det kommer väl hoppas jag! :)

Svar: ja det är svårt att avgöra vad man vill, håller med. Men ja utbildade mig både till förskollärare och lågstadielärare, så jag kan arbeta med båda. det är ju ett alternativ om man inte kan bestämma sig :)
Johanna

2013-10-21 // 12:45:31

I Astrid Lindgrens berättelser finns ju en hel del julinslag, många av dem finns som separata bilderböcker, typ Jul i Bullerbyn och Visst kan Lotta nästan allting. I hennes novellböcker finns Kajsa Kavat, Pelle flyttar till Komfusenbo mfl.
En gammal klassiker är Mrias lill åsna, om färden till Betlehem ur åsnans perspektiv. Det finns väl nån julbok med Pettson också.

Svar: just det! Bra tips! :)
Johanna

2013-10-22 // 11:44:05

Skriva kan jag visst inte, Marias lilla åsna, ska det stå...

2013-10-22 // 11:44:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback