» Ovanlig julfakta

 
 Flera julbloggar har lagt upp ett inlägg med lite ovanlig julfakta om dom själva, och jag ska göra likadant här. Såg det senast på http://sandransjul.blogg.se , om ni vill kolla in hennes fakta, eller så kan ni gå till http://julen.gladers.net och kolla vad som står där. och skriv något själv sedan vet jag!
 
 
Jag har sedan jag var liten alltid älskat julen, och jag tror det beror på all magi kring julen, hela julstämningen och förväntan som ligger i luften. Jag kan ärligt säga att jag även på sommaren kan tänka på julen med längtan i sinnet, och sakna den, trots att jag ligger på stranden och solar. Det är nog lite konstigt, men det är något unikt med december månad som ingen annan månad har tycker jag. 
 
När jag var liten fick jag varje år en julkalender med en liten leksak eller present varje dag i december månad. Min favorit var när mamma hade samlat ihop 24 tändssticksaskar och i varje ask lagt en ledtråd på vart hon hade gömt mitt paket. Dom åran vaknade jag med glädje varje dag och längtade efter en ny utmaning. Det är nog därför som jag fortfarande försöker samla på mig så många julkalendrar jag kan varje år, och själv ge min man en hemmagjord kalender varje år med presenter i. 
 
Jag dricker inte gärna glögg som man ska, i små koppar med russin och mandlar i. Jag häller gärna upp en hel flaska, värmer den, häller den i en stor kopp och dricker som te eller kaffe. vem kan bara smutta i sig den goda smaken? 
 
Jag älskar att baka pepparkakor men jag tycker inte så mycket om att äta dom sen, det är mest degen som är god. 
 
När jag var liten fick vi alltid gissa 3 gånger på alla paket vi fick, vad det var i dom. Det jobbiga var att man fick inte gissa rätt, och det tog galet mycket tid. Så det kommer jag aldrig införa i mitt eget hem :P :) 
 
Jag har de senare åren spelat på en midnattsmässa på julafton. Jag tycker det är viktigt att påminna sig om varför vi firar ju, speciellt eftersom jag är troende själv, och det är en fin påminnelse om vad som egentligen är viktigt mitt i allt det materiella som ofta kommer fram i jultiden. 


Håller med dig ang pepparkakorna degen är godast

2013-09-18 // 07:11:07

Håller med dig ang pepparkakorna degen är godast

2013-09-18 // 07:12:04

Vad roligt att läsa dina svar. Jag tänker också på julen hela året, även mitt i sommaren och hittar jag en ny blogg måste jag leta upp inläggen från december.

Svar: vad roligt! :)
Johanna

2013-09-19 // 12:53:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback