» Jullista nr2

Det är inte den andra jullistan som florerat runt här på julbloggarna i år, men det är min andra för i år iallafall  :) Såg den hos http://minglittrigajul.blogg.se/ och tänkte att jag var tvungen att göra den jag också :)

 

När börjar du baka inför julen? Vad brukar du baka då? 
Det beror lite på hur sugen jag är, helt ärligt. Jag har redan bakat någon sats av mjuk pepparkaka i år bara för att jag var så sugen på det :) Men det riktigt julbaket startar väl i november någon gång, jag vill ju gärna ha pepparkakor och luccebullar klara till första advent :) 

 

Brukar du köpa julklappar, eller gör du dina egna? Vad för typ av presenter gör du då?  
Jag har alltid lust att göra egna, men brukar aldrig hinna. I år blir det nog mer sånt eftersom jag kommer vara hemma hela hösten. gissar att det kommer bli en del stickat då, men även fotoalbum och sånt :)

Finns det några julfilmer som du inte har sett men gärna skulle vilja se?  
Jag har märkt att det finns flera julfilmer jag har missat men vet inte riktigt vad alla heter. Jag håller på att se mig igenom julfilmerna jag hittar nu.

Har du något favoritpynt till julen?  
Alla ljusstakar och all belysning. Det gör verkligen så stor skillnad hemma med lite mer ljus under vintern. 

Vilken är din favoritjulblomma, och varför?  
hm Jag får nog säga julstjärna då. Den är så traditionell för julen. 

Vilken typ av julgodis gör du mest av varje jul?  
Det blir mest olika sorters ischoklad, men också knäck.

Var ärlig nu; har du haft oturen att uppleva en jul som du kanske helst egentligen skulle vilja glömma? 
Ja det har jag. Det var en jul för några år sedan när mitt dåvarande förhållande bröts precis i början av December. Julkänslan infann sig aldrig direkt det året kan man väl säga.

Vilka brukar du fira julen med?  
Jag brukar fira med min familj, i olika konstellationer. Vi har många att hälsa på så det blir lite olika hur vi spenderar julafton, men hitills har min man och jag firat julafton med mina föräldrar och syskon :)

Vilken är din favoritaffär när det gäller att handla saker till julen/julklappar?  
Jag älskar att handla på olika second hand inför jul, där kan man hitta det bästa fynden tycker jag :)

Vilken är din favoritjultidning?   
Allers tror jag, den är billigast och har mycket innehåll :)

Har du några traditioner den 23:e december?  
Ja, först är det massa stress för att hinna få det sista klart, man ska laga all mat som måste vara klar i förväg, pynta granen, dekorera borden inför morgondagens middag. Sen på kvällen så ser vi på uppesittarkvällen och slår in alla julklapparna. :)

Vad brukar du använda för typ av julklappspapper när du slår in

 
 

dina julklappar? Har du någon favoritsätt att dekorera julklapparna?  
Jag har försökt med olika teman, men jag återkommer alltid till antingen tidninspappe eller enfärgat brunt gammeldags papper. Det blir verkligen juligt då för mig. 

Har någon juldekoration från förra julen blivit kvar framme hemma hos dig under hela året? Om så är fallet, visa gärna en bild.
Jag har faktiskt mina grytunderlägg framme året om, även om dom tillhör julen. Har tyvärr ingen bild på dom här. 

Vilken julprodukt (inom mat&dryck) tycker du var godast förra året?  
Från förra året har jag inte speciell favorit, blev besviken på tomteskumet som kom däremot. Det jag letade efter hela julen men inte hittade var dumle med pepparkakssmak. Dom var ju så goda! Jag är också superkär i loka pepparkaka. 

Brukar du ha en egen adventskalender, och om så är fallet, vilken typ av adventskalender?  
Jag har alltid chokladkalender, och de senaste åren har jag också haft lyxen med att få the bode shops kalender. Den är jag inte säker på att jag kommer  ha i år, men jag älskar olika typer av kalendrar. 

Om du måste välja mellan julmusik och julfilmer, vad väljer du då? Motivera gärna:)  
Jag skulle absolut välja julmusik :) Det skapar en sån stämning!

Vad tycker din familj och dina vänner om din extrema kärleksaffär med julen? 
Dom tycker jag är lite knäpp. Det har blivit en grejj att Johanna är så julkär, och alla tycker det är roligt att höra av sig om dom hittar något roligt om julen eller liknande. Men dom skrattar mest bort det, förrutom på julafton, då är dom glada åt allt jag fixat ;)

Varför är julen så viktig för dig?
Det beror på flera saker. Dels så har mina jular som liten varit så underbara, jag tror verkligen att det spelar in. Jag har upplevt julmagin som liten och den har verkligen fastnat. Det är en högtid när hela familjen kan samlas och det finns inga bekymmer - ingen skola eller jobb ,man kan bara tänka på varandra och ha det mysigt. Jag firar också jul för att den är en av de viktigaste högtiderna inom kristendomen, och jag är kristen. Det är då Jesus, som jag tror på, föddes, och det är viktigt att få fira för mig :)

 

 


» Annie

Vad kul att du svarade på min jullista!!! Det är jättekul att läsa om vad ni andra julälskare tycker och känner och gör runt allt som har med julen att göra och allt det som jag tycker är viktigt!
Kram!
http://www.varanlillajulvra.blogspot.se

Svar: ja de tycker jag också att det är :)
Johanna

2014-08-18 // 14:33:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback