» Piratskattens hemlighet

Nu har jag gått upp två mornar, tänt ljus och ätit lussebullar och sett på julkalendern på tv. Jag älskar rutinen, det är så mysigt och jag skulle gärna göra det året om.
Däremot är jag inte jätteförtjust i kalendern i sig, den är väldigt somrig tycker jag och inger ännu ingen julkänsla.
Vad tycker ni än så länge? 



På Aftonbladet har dom skrivit om kalendern såhär:

Avsnittet av årets jul­kalender på SVT, ”Pirat­skattens hemlighet”, har precis tagit slut.

Eftertexterna rullar.

Från expertjuryns soffa hörs tre uppgivna suckar.

– Åh nej, inte redan! säger Inez Höglander, 9,

”Händer alltid något”

Nöjesbladet har tagit hjälp av Inez, hennes syster Doris, 8, och deras kompis Melvin Ekberg, 9, för att kunna avgöra om skattjakts­mysteriet är någonting att ha.

Och det är det, konstaterar en enig jury.

– Den är väldigt spännande. Det händer alltid något och man får hela tiden pusselbitar till mysteriet, säger Melvin Ekberg.

Får höra en legend

Kort sammanfattat handlar julkalendern om en mamma och hennes två barn som lämnar Sverige för att fira jul på släkthotellet på soliga Orkidékusten. Syskonen Sam (Buster Isitt) och Minna (Alexandra Breschi) och deras ­kusin Bianca (Lea Stojanov) får höra en legend om en piratskatt i en äventyrlig serie som pågår fram till julafton.

Och att hitta en piratskatt vore en välkommen julklapp. Ett företag planerar riva byggnaderna på Orkidékusten för att ge plats åt nya fabriker. Något som barnen självklart vill kunna förhindra.

”Behöver bli snällare”

Men för att lyckas behöver skattjägarna nog lära sig samarbeta, menar juryn.

– Bianca är så taskig mot de andra barnen. Hon behöver bli snällare, säger Doris Höglander.

Expertjuryn berömmer SVT för den spännande berättelsen.

– Men jag tror att den kan vara lite för komplicerad för de som är lite yngre. Det är nog inte jättelätt att hänga med i allt som händer, säger Inez Höglander.

Nöjesbladets experter kommer definitivt att följa resten av berättelsen.

– Den är annorlunda jämfört med tidigare år eftersom det är varmt och soligt. Men jag gillar att den är så spännande, säger Doris Höglander.





Vi kliver också upp och tittar varje morgon. Håller med dig alldeles för somrig men barnen gillar den.

2014-12-02 // 08:32:20

Jag tänker att det är en bra serie för barn. Men inte en härlig, mysig julkalender... i morse orkade jag inte gå upp dock, men ska kolla i kväll - fast det tyvärr krockar med både Leilas Jul och Ernstrepriser på Ernst jul...men man måste ge det lite mer än ett avsnitt.
Men somrigt och inte jul...trist även om rutinen är mysig precis som du säger!

2014-12-02 // 10:31:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback