» snäll kanelkaka

Jag har inte så mycket att göra just nu om dagarna, då jag gått och blivit sjukskriven. Jag har inte berättat det på den här bloggen, eftersom den varit rätt så inaktiv de senaste månaderna, men jag och min man väntar barn till den 21 oktober i år :) Det är så härligt och underbart! Den här julen kommer jag ha en liten att ta hand och visa julens magi för :)
Dessvärre har jag råkat ut för foglossning, så har redan varit hemma från den 24 april och det ser inte ut som att jag kommer kunna jobba igen innan barnet är fött.
 
När man nu är hemma så mycket så gäller det att hitta bra på och lättsamma saker att göra. Så igår letade jag lite på nätet efter juliga recept (Fick lite inspiration när jag såg att flera julbloggar fått några inlägg på senaste tiden) och hittade ett som jag testade. Det fanns på icas hemsida och kallades där för "snäll kanelkaka". Den var jättenkel att göra och smakade gott, så kan verkligen tipsa om den! :) 
Här är receptet :) Bild och text är tagna från http://www.ica.se/
 
 
Recept: Snäll kanelkaka

 

Ingredienser

 10 bitar
  • 2 1/2 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 msk malen kanel
  • ca 1 dl skalad sötmandel till garnering
  • 3 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 75 g smör eller margarin
  • 1 dl vatten

Så här gör du

  1. Sätt ugnen på 175˚C.
  2. Smörj och bröa eller lägg ett bakplåtspapper i en rund form ca 24 cm i diameter (för 10 bitar) med löstagbar kant.
  3. Blanda mjöl, bakpulver och kanel. Strimla mandeln till garneringen.
  4. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner mjölblandningen. Smält matfettet och häll i vattnet, låt det koka upp. Rör ner det i smeten. Häll smeten i formen, strö på mandeln.
  5. Grädda genast i nedre delen av ugnen ca 30 minuter. Låt kakan svalna på galler.
 


Grattis!!! Foglossning är inget vidare dock, lider med dig. Hade med bägge barne och kan fortfarande känna av den ibland... Önskar dig lycka till!

Svar: tack :)
Johanna

2014-07-16 // 15:21:21
» Elin

Grattis! Roligt :) Vi väntar också första men i januari är det beräknat.

Det var ingen dålig foglossning du åkt på. :( Sjukskriven från april till oktober. :( Hoppas det lättar något iaf.

Svar: vad roligt, grattis! Hoppas allt går bra för dig iallafall :)
Johanna

2014-07-16 // 15:56:53

Grattis! Vad mysigt, lycka till med allt!

Svar: tack :)
Johanna

2014-07-16 // 21:44:29

Grattis

Svar: tack :)
Johanna

2014-07-16 // 22:31:15

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Jag jobbar för en sajt som heter Hittarecept.se och vi skulle bli jätteglada om du ville lägga till din blogg så att vi kan länka till den och skicka besökare till dig.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

2014-08-27 // 10:01:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback