» Julpynt med historia

Hur mycket jag än älskar att gå i butiker och se på de senaste julpyntet, så handlar jag faktiskt förvånansvärt lite nytt sådant varje år. 
Det där ska inte missförstås - jag handlar mycket julpynt varje år, men inget är nästan helt nytt. Det allra mesta kommer från second hand butiker och liknande.
Jag har ibland funderat på varför kah aldrig tvekar till att handla julpynt på second hand, när jag för samma sak kan stå tvekandes hur länge som helst i en vanlig butik. Men det är rätt enkelt när jag väl kommit på det.

Jag vill ha julpynt med en historia.

Det jag köper från second hand känns så levande på ett annat sätt ännu helt nygjort pynt - det har stått i någons hem vem vet hur många jular, det Har hört alls julhemligherer och sett glädjen i människors ansikten på julaftonskvällen. 
Att jag då får ha dem i mitt hem, känns privilegierat på något sätt.

Jag har två saker hemma som till jul betyder lite extra för mig. Det är prydnader från min mormor och farmor, båda vilka inte lever här på jorden idag.
Mormor dog för 4 år sedan, och farmor dog för snart 2 år sen, så saknaden är fortfarande där, och speciellt vid sånna här högtider. Jag är dock säker på att dem väntar i himlen och att vi ses igen, och det är såklart betryggande om något.
Men deras julpynt spelar stor roll för mig på julen. Mormors julkrubba köpte faktiskt jag och mamma till henne när jag var liten, och redan då sa hon: den får du tillbaka den dag jag dör. 
Prydnaden från farmor är i sig bara helt otrolig tycker jag, jag blev kär i den på en gång. 







Åh, renen var ju helt fantastisk tycker jag! Och håller med dig om att pynt med historia väger så himla mycket tyngre än vad ikea-prydnader gör. Även om dem självklart också har sin charm :)

Svar: haha ja den är söt :)
Johanna

2014-11-22 // 10:00:38

Jag håller med, julprydnader med en historia känns så mycket lättare att köpa än nytillverkat. Dels av anledningen du nämner, men sen tycker jag att det känns bättre ur hållbarhets- och miljötänk också att hellre använda äldre julpynt ett varv till än att köpa nytt.
Och sen måste jag bara instämma med Olivia ovan, renen är vansinnigt söt!! <3

Svar: eller hur :) tack :)
Johanna

2014-11-22 // 10:26:34

Jag köper sällan julpynt överhuvudtaget, blir nån sak per år. Försöker att inte konsumera så mycket framförallt för miljöns skull. Jag tycker också att det är roligare med äldre pynt med historia samt att de inte är så många som har samma vilket det oftast är då man köper nytt

2014-11-22 // 14:22:40
» Annie

Det är verkligen något speciellt med julpynt som kommer med en massa underbara julminnen:)

2014-11-23 // 22:07:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback