» Juldrömmarna

Rubriken på det här inlägget låter nog romantiskt, men det är det här långt ifrån.
När jag var liten, var det aldrig riktig jul förrän mamma hoppade upp ur sängen och utbrast: "Inatt hade jag juldrömmen!"
Det var verkligen en tradition i vårt hem, och jag kan inte ens minnas när hon började få dom här drömmarna.
 
Nu bor jag inte hemma längre, och sedan några år tillbaka är det min tur att få dessa drömmar. Hon har dom nog också, men det har hoppas över även till mig. 
I år har jag redan hunnit ha två stycken, vilket jag skyller på min graviditet. (Drömlivet blir rätt knasigt har jag märkt)
 
Drömmarna är inte mysiga, dom är fulla av kaos. Alla är ungefär lika, men jag kan berätta om den senaste jag hade igår natt.
Det är alltid dagen före julafton, och nu var det rätt sent på dan också. Vi var hemma hos mina föräldrar, där vi brukar fira jul, ute på landet. Dom hade inte pyntat eller städat någonting och hela släkten var där, så jag sprang omkring som en galning och försökte få upp tomtar och renar på alla tänkbara ställen. 
Ingen bryr sig om att skaffa fram julmat, och vi har varken paket eller julmat till morgondagen. Ingen förbereder uppesittarkvällen, och alla verkar helt ha glömt bort julafton. 
Det värsta i den här drömmen var insikten om att vi alla hade glömt bort hela julen. Jag hade varken bakat eller ätit en enda pepparkaka eller lussebulle, vilket kändes som en katastrof eftersom det bästa jag vet på julen är lussebullarna.
 
 
Sen vaknar jag alltid. Det löser sig aldrig, utan jag vaknar mitt i paniken över att julen är förstörd.
 
Någon som känner igen sig, eller är det bara jag som är såhär knäpp och drömmer mardrömmar om missade jular? :)


Man kan tro att julen är viktig för dig eftersom du drömmer sådana mardrömmar ;)

Svar: måste nog vara så ;)
Johanna

2014-10-23 // 20:33:43
» Ammie

Svar: Jag ska självklart tipsa på bloggen när jag hittar receptet :)

Vilken hemsk dröm, kan inte komma ihåg att jag har haft någon juldröm men drömde dock i natt att mitt hår blev jätte krulligt när jag borstade det, precis som presentsnören man krullar med saxen. Drömmer annars inte så mycket vanligtvis men när jag varit gravid med båda mina pojkar så drömde jag nästan varje natt om en massa konstigheter.

2014-10-23 // 20:42:56

Jag drömmer liknande drömmar när jag är nervös eller lite halvt orolig inför något. Har nog drömt någon om julen, men oftast är det när man ska ut och resa eller ska vara med om något viktigt. Så drömmer man att allt går åt skogen. Så irriterande! Men alltid skönt att vakna och inse att det inte är sant ;)

Svar: ja så är det ju :)
Johanna

2014-10-23 // 20:45:37

Jag drömmer EXAKT samma sak 1.3 ggr per säsong. Har gjort det hur länge som helst tror jag.
Det är väl julnörderiets baksida ;)

2014-10-23 // 21:19:48
» Annie

Jag drömmer också sådana drömmar; det är den 23:e och mamma och pappa - som jag inte bott med på över 20 år! - har inte gjort någonting som hör till julen - katastrof!! Vi försöker göra julgodis och dekorera men allt är liksom redan förstört och jag kan inte fatta vad som har hänt... Fruktansvärd mardröm! Tack och lov inte sann - haha!

2014-10-24 // 12:57:12

Har haft liknande dröm för ett tag sedan.

Ja när man är gravid har man dom mest underliga drömmar, är nog alla hormoner som spökat tror jag.

2014-10-24 // 15:49:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback