» Jullåtar som väcker minnen

Alla har vi någon eller några låtar som väcker extra starka julminnen hos oss. Jag har ett helt gäng, och idag tänkte jag presentera den första. 
"O helga natt" hörde jag säkert 1000 gånger som barn. På varenda julkonsert, på varenda julskiva hemma, ja överallt. 
Jag minns hur jag som barn satt på dessa konserter i kyrkan och bara väntade på att se om mannen som ALLTID sjöng O Helga natt skulle lyckas med den högsta tonen, och framförallt hur röd han skulle bli i ansiktet när han gjorde det.
( För han lyckades faktiskt alltid, det var nog därför han alltid fick sjunga den också) 
Det spelar ingen roll vilken årstid det är, men hör jag den här sången förflyttas jag i tiden på något sätt och sitter på den där bänken igen, men snön fallandes utanför och hela julen framför mig. 
 
Vilken jullåt förknippar mest julminnen för er? 
 
 


FÖr mig är det allt med Vikingarna och Kicki Danielsson. Inte något jag lyssnar på i vanliga fall, men till jul är det något som klickar i mig när jag hör deras julsånger. Det är nog känslan av att vara liten igen och höra musiken i bakgrunden när jag var hos mormor och morfar =)

PS. Ska försöka ge mitt eget barn lite bättre julmusiksmak än så ;) DS.

2014-10-09 // 11:34:24

Nästan alla jullåtar med Christer Körgren är barndomsminnen för mig, hans julmusik är ju bara för underbar ^^

2014-10-09 // 19:18:57

Åhh ingen jul utan Körberg. Jag får alltid ett leende av Last Christmas såå underbar låt.

2014-10-09 // 22:34:24

Det finns så många underbara julsånger men det här är definitivt en av mina favoriter och absolut den jag har mest minnen av. Tänker på min morbror som sjöng den varje juldagskväll i ett litet kapell i Grytgöl - det är julstämning från min barndom! Körberg gör den inte så dåligt, han heller!

2014-10-10 // 21:54:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback