» Tema stjärnor

Varje år hemma hos mina föräldrar brukar vi ha olika teman på julen. Ofta har det varit en färg, men det kan också vara ett material eller mönster. Exempel på teman vi haft är:
 
Lila
Rött 
Glas
Grönt
Gammeldags 
Vit
 
Tanken är att temat ska genomsyra hela julafton så gott det går. Dukningen, dekorationerna och uppläggningen av maten. Det är ganska svårt, men det blir fantastiskt roligt och snyggt när allt är klart. Det är ett under att min syster lyckades hitta en lila gran det året vi hade tema lila, men det gjorde hon faktiskt och den fick stå i centrumet av julbordet. 
 
I år ska vi ha temat "Stjärnor". Det är min andra syster som kom på det, och tanken är att knyta an till alal stjärnor som man pratar om på julen. Betlehems Stjärna, Stjärnan i granan, "det strålar en stjärna", "when you wish upon a star" och allt det. Jag funderar bara på hur vi ska få till det rent praktiskt, och tänkte därför be er om hjälp! 
Hur kan man använda temat Stjärnor för att dekorera och skapa en julafton?
Tacksam för all hjälp jag kan få! :)
 
 
Den här bilden hittade jag på Pinterest och jag är rätt säker på att jag vill ha en sån hemma hos mina föräldrar i jul. Det ser ut inte så svårt ut att göra dessutom, och passar temat Perfekt. 
 
 


Älskar idén på bilden, det är något jag gärna skulle ha här hemma! :)

Svar: ja det var hur snyggt som helst :)
Johanna

2014-10-18 // 18:50:19

Något som är väldigt fint är att köpa ett granitfat eller liknande, och köpa några blockljus i olika storlekar samt zink/fattigmanssilver stjärnor och lägga runt. Superfint att pryda bord med eller liknande. Sen är ju julstjärna ett måste ;)

SV: Amen!

2014-10-18 // 18:50:20
» lina

Ops, glömde skriva namn. JAG är anonym ;)

2014-10-18 // 18:51:21

Kul med olika teman! Och stjärnor är ju väldigt juligt kan jag tycka :) Dessutom borde det ju vara ganska enkelt att pyssla ihop massor till en billig peng :) Har gjort några pappersstjärnor något år och min nya favorit är att pärla pärlplattor! Pappersstjärnorna kan en göra av gammalt tidningspapper så kostar det i princip ingenting! :)

Svar: nej pappersstjärnor är ju smart, det ska jag nog göra ett gäng. Och pärlplattor är grymma, där kan man skapa massor känns det som :)
Johanna

2014-10-18 // 19:20:11

Vilken bra idé med tema varje år - superkul!
Här kommer mina ideér:
1- Nejlikestjärnmönster i apelsinerna
2- Duk med stjärnor på till bordet, alt. småstjärnor i silver/guld att lägga på bordet
3-Julstjärnor (blomman) finns i miniformat också att ha på typ toa, eller bordet så man ändå ser den som sitter på andra sidan.
4- Gör en stjärnkrans till dörren - typ som på bilden ovan.
5 - dekorera pepparkakshus med stjärnor/stjärnmönster.
6-Baka bara stjärnpepparkakor
7- ha Stjärnor som örhängen
8- Klä ut din bebis till en stjärna ;) http://www.crochetville.com/community/topic/112059-twinkle-twinkle18baby/#entry2016934
9- Julgransdekorationer i fom av stjärnor
10- Köp stjärnformar och gör praliner i
11- Häng dekorationsstjärnor i snören(olika längd) i gardinstången
12 - Inga ljusstakar i år!!!- bara stjärnor
13 - Plocka småpinner ute och bind ihop till stjärnor med natursnöre och dekorera ljusfat, bord, fönster med
14 - Köp frostspray, gör mallar som ser ut som stjärnor i självhäftande plast el. dyl. sätt på tomma glasburkar - spraya med frostfärgen och dekorera utomhus med ljus i, eller inne i ett fönster
15 - SLå in paket i stjärnpapper/med stjärnetiketter
16- gör stjärnor av långa kanelstänger som ni dekorerar med.
17 - gör placeringkort till julbordet med stjärnor på/ i form av stjärnor.
18 - Stjärnslingor brukar finnas på IKEA

Ja, nu ger jag mig. fick plötsligt en miljard idéer i skallen =)

Svar: oj vad många bra idéer! :D Jag ska absolut ta till mig en hel del av dom, tack! :)
Johanna

2014-10-18 // 19:43:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback