» Äppelmos hör julen till!

På julafton har vi alla olika saker som vi tycker bara måste finnas på matbordet, och för mig kan Jag erkänna att det skiftat eftersom jag ibland ätit kött, ibland inte.
Men en sak jag allts velat ha, är hemgjort äppelmos. 
Köpt är inte samma sak alls, det ska vara just hemgjort. Och jag vet inte riktigt varför egentligen, för jag äter inte äppelmos så mycket resten av året. 
Men på julbordet måste det finnas.

I år lyckades jag få tag på rätt mycket äpplen av en man här i Eskilstuna som inte ville ha sina och sålde på en marknad.
Ett extra plus tycker jag är att det är äpplen som är närodlade! 
Jag tänkte här nedanför dela med mig av det mycket enkla receptet på äppelmos som min mormor visade mig. 


4 liter hackade äpplen
4 dl vatten 
5 dl socker

Låt allt koka ihop tills det ser ut som och smakar som mos du vill ha.

Klart! 

Har ni något på julbordet som ni bara måste äta varje julafton? 



Gravlaxen! Med hemgjord hovmästarsås.

2015-10-12 // 19:53:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback