» jullista nr 2

Hur mycket längtar du till julen just nu på en skala 1-10?
10, helt klart. Jag är inte stormförtjust i höste, den är vacker dem dagar det är soligt men annar mest rätt så deppig för min del. så nu vill jag ha jul :D

Vad är viktigast med julen?
Att få tid till att verkligen känna alla julkänslorna. Vara med sina nära och kära och låta det gå några dagar utan att man fokuserar på arbetet eller skolan. För mig som är kristen handlar det självklart också om att tänka på det vi firar jul för, Jesu födelse.

När vill du att första snön faller?
Igår?

Har du redan börjat förbereda inför julen, i så fall vad?
Ja, jag julbloggar bland annat! har också börjat tänka på julpyssel, mat och godis som ska bakas. en del julklappar är köpa och teman mm är bestämda.

När tycker du det är okej att börja med julens sysslor?
när man vill, faktiskt. För mig har det varit ett sätt att fokusera på annat om jag varit trött/ledsen, så vill man börja tänka på julkort mitt i sommaren säger jag go for it ^^

Finns det något du vill göra annorlunda detta år mot tidigare år?.

Jag vill hinna med mer av det jag säger att jag ska göra. baka mer och njuta mer av det lugna kvällarna :)

Om förra julen fick betyg, vilket skulle du ge? Motivera.
VG= jag var sjukt inspirerad, och både bakade och pysslade massor. Jag hade hela familjen här, och fick både ge och ta massor av kärlek och glädje. Det som drog ner betyget var väl att det var en mycket ansträngd jul på flera sätt, som inte riktigt passar att ta i en blogg såhär. så jag hoppas nästa jul kan bli lugnare :)

Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
Vi kör med olika teman, så det beror på. I min lägenhet kommer det i år bli hederligt rött, eftersom det är första året där. Hemma hos mina föräldrar ska temat på själva julafton vara glas vet jag, men sen får vi se. Mycket lantlig stil eftersom dom bor i öregrund.

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Nej verkligen inte. Här byter allt plats hela tiden!

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Julgransljus/stjärnan, samt våra gamla handgjorda fåglar. Har även en julprydnad som är köpt i London på Harrods, som alltid måste hängas upp.

Har du ett färgtema i granen?
Förvånandsvärt nog inte. More is more, är mer vårt tema.

När börjar du köpa julklappar? För sent eller i god tid?
Jag börjar alltid i god tid, men får ändå alltid stressa i slutet. :)

Jag köper alltid mer julklappar än jag borde?
Oh ja! jag älskar känslan av att få ge bort saker.

En riktig gran med äkta barr är ett måste hemma

Jag älskar doften av barr, så ja.

Jobba eller vare ledig på julafton?
ledig, om man kan :)

Jag tycker om att göra listor inför julen
Ja, jag gör alltid listor så :P

Jenny Nyströms jul eller amerikansk jul?
USA, mer är bäst :D

Mariah Carey eller Carola?
Carola, hennes julskivor är riktigt bra.

Ingen riktig jul utan snö på julafton
nej, jag vill helst ha massor med snö!

Släktbesök ingår alltid på julen
Ja, det tycker jag. man vill ju träffa alla på högtiden :)

Julstjärnor eller hyacinter?
Hyacinter.

Julgranen in i stugan den 23:e eller långt innan dess?
långt innan, men pyntas den 23:e :)

Jag rimmar ännu på flera julklappar
Japp, försöker rimma på alla.

Jultomte är viktigt
Har nog aldrig haft en tome på julfirandet faktiskt

Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
Till alla

Till vem är det svårast att köpa till?
Min mamma.

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?

Jag vill gärna slå in dem själv :)

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?

I år har jag temat stjärnor, så det blir nog både ock.

Roligast att få i sin julklapp?
Något genomtänkt och personligt!

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
Att få vara med alla jag tycker om skulle räcka gott och väl :)

Jag har alltid fullt upp på julafton med alla bestyr
Nej,jag vill verkligen hinna njuta av julafton, däremot kan det lätt bli rätt så stressigt också.

Julkort ska skickas på posten?

Ja, absolut!

Jag ser de flesta av de traditionella julprogrammen på julafton?
Kalle Anka, Kan du vissla Johanna och Karl Bertil Jonssons jul brukar jag titta på.

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle´s julafton?
"säg mama!"

Julen är mer jobbig än rolig

knappast, jag älskar julen :)

Vi åker bort till värmen och firar jul utomlands
nej, det skulle jag inte tycka om!

Vi brukar vara flera familjer/människor som slår oss ihop och firar
Ja, mina syskon med familjer kommer varje år, och vartannat år kommer min bror och hans fru också.

Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?
får nog säga pass där :)

Vilka fem kända personer skulle du vilja bjuda in på julafton hos dig?
Jack Black, will ferrell, ernst, Mat-tina och christer sjögren.

Vilka fem kända personer skulle inte få en inbjudan?
Lasse Kronér, petra mede, Kristina Lugn, molly sanden och Lemmy.

Vem är det som julpyntar hemma hos er?
Jag ( både hos mig och mina föräldrar )

Vem klär granen och vem bestämmer hur den ska se ut? Hur SKA den se ut?

Det bestämms av dem som klär den. Den ska vara så fylld det bara går!

Älskar du att få julklappar eller att ge bort?
att ge bort, speciellt om man lagt ner mycket tanke på dem :)

Känner du någon julstämning nu?
Ja, en hel del!

När kickar din julstämning igång?
Det har den redan gjort. ^^

När ska man sätta upp adventsljusstakar?
november. :)

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
Det är olika från år till år. har inte gjortm in för i år än, så kan inte svara :)

Som fönsterprydnad, stjärna eller elljusstake?
Både ock, i olika fönster.

När julpyntar man?
Jag kommer börja i november.

Bakar du något till jul? vad?
Massor! bröd, luccebullar, pepparkakor, godis, kakor...

Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Med :)

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
eget, helst.

Vilken senap till skinkan?
Oj, typ slotts tror jag.

Vilken är din favoritjulskiva?
The beach boys julskiva! Den har min pappa alltid spelat när jul började närma sig, och då visste man att det var dags :) 

Världens bästa jullåt?

Mrs santa claus:)

Hur ser din julfrukost ut?
vi har som ett litet julbord, helt enkelt. sill, potatis, julmust, skinka, köttbullar. ja, nästan allt som kommer fram sen på kvällen :)

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
clementiner <3

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Jag måste ha vitkållssallad. :)

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Köttbullar, äppelmos och vitkålssallad.

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Nej tack

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust.

Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
Köttbullarna. det är hemligt ;)

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv. ?
Ja, vi har en promenad i stan klockan 17:00 som man alltid går. sen blir det väl paketöppning, lite tv iihop och alla andra aktiviteter får bli dan efter, vi hinner inte mer :)

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
köpeglögg.

Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Lingonglögg är min absolut favorit :)  jag köper all glögg jag kommer åt :P

Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Mandel och russin bara.

Julknäcke eller vörtbröd?
Julknäcke

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
med :)

Vilket julgodis är viktigast? Gör du det själv?
Jag gör julgodiset själv! knäck och ishocklad är absolut för mig :)

Vilka traditioner har ni?
oj, det är lite olika. vi brukar träffas hela familjen och baka pepparkakor ihop innan jul, och det är en rätt så stor grejj. annars är det mest att fira julafton ihop som är. och att alltid köpa misteln i gamla stan i stockholm iofs :)

Vilket gillar du bäst? Markera med fet stil.
Pepparkakor – lussekatter
Skumtomtar – knäck
Ischoklad – marsipan
Lax – sill
Revbensspjäll – Janssons frestelse
Paradis – Aladdin
Rullsylta – pastej
Glögg – julmust
Rödbetssallad – dopp i grytan
Ris ala Malta – Risgrynsgröt
Hemma – Borta



Vad roligt med ny lista gör den på min blogg och länkar till dig :-) ska bli så skoj!

2011-10-03 // 14:11:54

Denna måste jag göra

2011-10-03 // 15:00:13

Sv: Ja, det har du rätt i, fast jag är förvånad över att jag intekänt mig mer ensam nu i början, dock kan det bero på att jag knappt varit ensam heller i lägenheten heller, har haft vänner och familj här stup i kvarten ;)

2011-10-04 // 02:02:19

Nu har jag oxå fyllt i...

2011-10-05 // 20:31:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback