» Julfrågor

Jag har lånat följande frågor av http://julhostess.blogg.se , och tänkte det kunde vara ett skönt inlägg såhär på morgonen när man inte riktigt orkar tänka så mycket mer klart :)

LOVE

Vad brukar du göra under december?

December är min favoritmånad under vintern! då ser jag på julkalender, köper de sista julklapparna, bakar julgodis och dekorerar huset fullt av änglar och tomtar och annat fint som hör julen till! jag försöker mysa så mycket som möjligt och ta vara på alla mörke vinterkvällar :)

Film-måsten i jul?

Jag har egentligen bara två film måsten, och det är att jag varje år måste se på "ett päron till farsa firar jul"och "kan du vissla Johanna?". utan dom två filmerna är det inte jul för mig :)

Känner du julstress?

Ja, det gör jag. brukar ha en återkommande dröm varje år att jag vaknar på julaftonsmorgon och inte har ett dugg klart!

Vad är bäst med december?

När jag var mindre så tyckte jag att det bästa med december var att det var så nära till julafton, men idag är det nog inte det som är det bästa rikigt, heh. det är nog hela stämningen och atmosfären kring december som liksom gör det så magiskt :) nu är verkligen jul för alla, på allvar, och förhoppningsvis kan man förvänta sig den första snön...:)

Godast på julbordet?

Alla röror! janssons är också en favorit, och all sill :)

Ovanlig vana kring jul?

Jag vet inte om jag har någon ovanlig vana direkt. förmodligen är inte jag den bästa personen att svara på den frågan :P

Hur ser julafton ut?

först har vi en liten mysig morgonstund här hemma med mamma och pappa, och delar ut några få paket till varandra samt kollar våra julstrumpor. Sedan blir det dukande, matlagning och allmänt fixande inför att resten av familjen kommer, och det brukar de göra ca 2-3. vid tre är det kalle anka, och efter det blir det julbord. När alla ätit samlas vi inne i kyrksalen (vi bor i ett gammalt kapell) och läser julevangeliet ihop. På platsen jag bor på finns det också en tradition att varje julafton gå ut och hälsa på varandra i byn vid ett speciellt klockslag, och önska varandra god jul, så dom som vill göra det får göra det  också. Efter det blir det julklappsutdelning, och det kan hålla på nästan hela natten, eftersom vi råkar ha en ovana att köpa lite för mycket till varandra. detta blandas med frukt, julgodis och julgröt :) de som orkar och vill går på midnattsmässa och sedan slaggar alal där dom får plats.

favoritjullåtar?

the christmas song och let it snow, utan tvekan :)

vad brukar du ge bort i present?

Det är helt olika på vem jag ger till, men jag försöker tänka ut något som ska passa till alla. Jag ger oftast bort alldeles för många paket, men försöker ha en bra tanke bakom varje. det är så kul att ge bort!

Vad tycker du inte om på julbordet?

Prinskorven kan jag gott vara utan!

Vad vill du ha i julklapp?

En härlig vinter med min familj :) men förrutom det har jag önskat mig lite baksaker, brödformar och förkläde och en digital ugnstermometer :)

Godaste julgodiset?

ischoklad! älskar att göra nya smaker, och vit ischoklad med polka i är nog min favorit än så länge :)

Vart ska ni fira i år?

Hemma hos mig, mamma och pappa. :)

Hur många brukar ni vara på julen?

Det beror lite på. Men det är alltid minst 13 st - varav 6 är barn. i år blir vi 15 för min bror och hans fru ska fira med oss, vilekt de gör varannat år :)

har du firat jul uitomlands, eller kan du tänka dig att göra det?

Jag har aldrig gjort det, och jag kan aldrig tänka mig det heller tror jag. det är något speciellt med den svenska julen som jag älskar och det skulle ta emot hemskt mycket att missa den!




Sv: Visst är det dåligt utbud på julböcker på biblioteket, måste absolut klaga:)Jag skulle låna en julskiva förra året i okt och då fick dem gå ner i källaren för att hämta upp dem...Haha.

Men ska försöka hitta Ernst jul iaf.

2010-10-09 // 13:10:22
» Tess

Vad kul att läsa dina svar :)

Tänk att svaren kan skilja sig så mycket från person till person!

Vad mysigt det låter med att ni hälsar god jul till varandra i byn, och vad häftigt att ni bor i ett gammalt kapell! :)



Sv: Nej, jag tycker de är en av de enklaste julgodissorterna att göra. Rekommenderar den varmt :)

2010-10-09 // 20:29:41
» Lisa

Ja det är så kul med snö :) längtar till den RIKTIGA snön kommer, som stannar på marken =) wihoo. Oj, vad häftigt, att bo i ett gammalt kapell! Speciellt kring jul! =)

2010-10-11 // 00:49:01

Vit ischoklad med polka låter ju riktigt gott och nästan fräscht. Jag har annars lite svårt för just ischoklad annars. Delar du med dig av receptet?

2010-11-01 // 17:48:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback