» Jullista

• Hade du en bra jul förra året?
Ja det hade jag. Vi firade den hemma hos mina föräldrar med nästan hela familjen och det var riktigt lyckat :) Det hade kunnat vara lite mer snö bara tycker jag. 
 
• Vem firade jul i ditt hem förra julen / I vems hem firade du jul?
Vi firade hos mamma och pappa, med mina två systrar och deras barn och familjer. Tyvärr var inte min bror och hans familj med, eller min fästman, men dem är med oss nu i år :)

• Vilket är ditt bästa barndoms-julminne?
Det är verkligen svårt! jag har nog ingen speciellt jul jag minns extra väl, utan mer småsaker v gjorde varje jul. Som att min mamma brukade göra adventskalendrar åt mig med små saker i varje dag när jag liten, och man fick aldrig dricka en hel glasflaska julmust innan julafton. Det var verkligen speciellt! 

• Vilket är ditt värsta barndoms-julminne?
Hm...svårt. kan nog inte komma på något som var riktigt jobbigt.
 
• När slutade du tro på tomten?
Det där är en definitionsfråga. När jag var liten gjorde mamma väldigt många söta utflykter med mig till skogen och hittade på platser där tomten bodde på, vilket gjorde att det blev något jag ville hålla liv i länge. Sen tror jag inte att jag någonsin i en ålder jag man minnas verkligen "trott" att tomten existerar. Men ibland gillar jag tanken att det finns en söt man i skägg som gör oss sådär lyckliga på julen.
 
• Vad är det godaste du har ställt ut till tomten på julafton?
Jag brukar bara ställa ut gröt och mjölk :) 
 
• Ger du något till välgörenhet etc under julen?
Ja, det gör jag, Jag försöker ge året runt så jul blir inte mer speciellt än annars, men jag gör det. Det finns en organistation speciellt, som heter Hoppets stjärna, som gör julpaker och delar ut till familjer i nöd. Dem gillar jag att stödja. 
 
• När julhandlar du?
Julklappar börjar jag handla i oktober typ. Maten är lite svårt eftersom vi alltid äter hos min mamma och pappa :)
 
• Hur dags vaknar du på julafton?
Tidigt! kanske 8, man vill ju inte missa någonting av den dagen!
 
• När äter ni julmat?
Efter kalle anka, så runt 4 eller 5.
 
• Hur dags öppnar ni julklappar?
Dem öppnar vi kvällen, efter maten och karl bertils jul och att pappa läst julevangeliet för oss. 
 
• Vad är den bästa julklapp du någonsin fått?
Den bästa julklappen jag fått var en stor fin bibel jag fick av min mamma och pappa. Den kostade rätt mycket, och jag hade önskat mig den. Den har genom åren hjälpt mig mycket och därför är de den bästa julklappen.
 
• Hur brukar din stad/by/kommun julpyntas?
Nu bor jag ju i en ny stad, nämnligen Eskilstuna, så jag har ingen aning. blir spännande att se!
 
• Hur länge är du ledig vid jul?
Vet inte riktigt än, men från den 19 och någonstans efter nyår iallafall. ska försöka ta ledigt längre :)
 
• Hur länge efter jul har du kvar din julgran?
Länge. Den brukar stanna nästan hela januari, det är så mysigt att ha den kvar inne.
 
• Har du någon gång firat jul utomlands?
Nej.
 
• Har du någon gång gjort egna julkort?
Jag har ofta velat göra egna julkort, men det har aldrig blivit av. 
 
• Tycker du om att sjunga julsånger?
Ja det gör jag :) och att lyssna på dem! 
 
• Vem vill du helst fira jul med utöver familjen/släkten?
om jag fick välja skulle jag vilja fira jul med will ferrell och jack black. men det kommer nog aldrig hända :P
 
• Om du fick tio miljoner, hur skulle du fira jul då?
Jag skulle inte vilja göra så stor skillnad på hur vi firar hemma, men jag skulle vilja hjälpa andra som har det svårare på julen. Jag skulle kanske hjälpa dem hemlösa att få en riktigt fin julklapp, som ett hem, eller välsigna någon annan som behöver. självklart skulle min familj få massor av saker men jag vill inte att alla pengar skulle gå på julklappat :)
 
• Om du kunde ändra något med julen, vad skulle det vara?
Att den var så kort :)
 
• Tror du att vi får en vit jul i år?
Jag vet inte, men jag hoppas verkligen det :)
 
• Vad vill du att tomten ska ha med sig för julklapp till dig?
Jag vet inte riktigt än. Vi får se :) Bara vi får en mysig jul är jag nöjd.
 
julistan är hämtad från http://johannasjulblogg.blogspot.se/ :)


» Sanna

Ja det tar några år att samla på sig julsaker. Jag flyttade hemifrån för nio år sedan men det är först nu som jag känner att jag har tillräckligt men då har jag visserligen gått igenom några stilbyten och under de åren och då måste man ju byta saker igen:)

2012-10-04 // 11:22:14

Ja det är det! :)

2012-10-04 // 14:24:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback