» Hoppets stjärna - Julpaket

Jag tycker att Julen är en tid då man ska njuta, ha så roligt man kan, umgås med vänner och familj, beaka det fina i livet och komma ihåg storheten i livet. Ett sätt som jag brukar försöka göra det, är att också se till dom som inte har det lika bra som oss på julen. Dom som kanske inte har en familj att fira jul med, som kanske inte har julmat eller ens värme i sitt hem under jul. 
 
Självklart är det inte bara jag som i jultid tänker så, och flera organisationer skickar ut reklamblad och vädjar om hjälp och stöttning, och ibland kan det vara svårt att hitta rätt ställe att ge sina pengar eller sin energi till. Jag rekommenerar att man testar, det har jag gjort, och förra året testade jag att volontärarbete en natt på ett härberge i December, för att se hur det är. 
 
Men jag har också testat det här, och fastnat, och det är därför jag verkligen vill rekomendera det för er också. 
Det är via hemsidan http://www.starofhope.se/stod-oss/ge-en-gava/julpaket.html som man kan köpa ett julpaket till en behövande familj, och det tycker jag verkligen är en av alla de saker julen står för när det kommer till mig: familjen.
 
På hemsidan skriver dom såhär:

"JULPAKET - ÅRETS MEST EFTERLÄNGTADE JULKLAPP!

Varje år sitter tusentals familjer och längtar efter ett julpaket som når dem fullpackat med mat, kärlek och omsorg. I decennier har paketen gett trygghet och uppmuntran till utarbetade föräldrar och sann julglädje till barnen.

2013 års julpaket kommer i första hand att gå till Lettland, och du som givare kan bidra på flera olika sätt.
Om du vill ge så mycket hjälp som möjligt per krona är det bästa alternativet att låta Star of Hope packa ihop ett paket åt dig. Då räcker 250 kronor till ett paket som packas på plats i mottagarlandet, där varorna generellt är billigare än i Sverige och där den lokala marknaden gynnas. Samtidigt försvinner kostnaden för frakten från Sverige och den miljöpåverkan som detta medför.
 
För dig som vill packa ihop ditt eget julpaket sker insamlingen av dessa i Fjällräven Center i Örnsköldsvik, den 19 och 20 november mellan 11.00 och 18.00. Du kan också skicka ditt paket med bussgods till rabatterat pris.
Genom att klicka på flikarna ovanför bilden hittar du mer information om hur du går till väga för att sprida julglädje där den behövs som bäst."
 
julpaket_2012_2
 
för 250 kr kan du alltså hjälpa en familj få en underbar jul. Eller varför inte fixa ihop ett eget paket?
Jag har ett personlig mål med hur många paket jag faktiskt vill få ihop i år. Det borde du också ha! :) 


Vilken bra tanke och bra inlägg. Håller med dig om att man ska hjälpa andra och jag skänker varje månad en liten slant till olika behövande

Svar: tack :) det låter jättebra, ja det är viktigt faktiskt :)
Johanna

2013-10-04 // 19:45:11

Superbra inlägg. Det här kommer jag absolut att göra i år!

Svar: vad bra :) det gör mig glad!
Johanna

2013-10-06 // 18:01:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback