» längtan till julen - kom nu!

just nu har jag feber, vilket jag haft av och till i flera dagar, vilket brukar resultera i att jag precis som nu sitter ihopkurad vid min mans skrivbord, med en filt och en stor kopp chailatte som jag doserat alldeles för starkt för att få ännu mer känsla för julen.
För sånna här dagar specifikt, och alla dagar just nu, är det julen jag längtar mest till. 
 
Jag har hört rykten om snöfall från flera ställen i vårt land och jag har vänner som kommenterat det med "vilken lyx att vi bor så varmt som vi gör iallafall!"
usch! 
Så känner inte jag.
Visserligen älskar jag sommarens värme, att kunna gå i kjol utan strumbuxor och känna gräset under mina bara fötter. och nej, jag är ingen människa som älskar kylan eller att vara ute på vintern egenltigen. Men just nu skulle jag göra allt för lite snö. Jag skulle älska att ljust nu kunna gå ut och höra knarret av snö under mina fötter, höra barn som kastar snöboll och se hur adventsljusstakarna lyser upp kvällsmörkret. Jag skulle göra allt för att slippa hösten med dess mörker och deppighet. För för mig är hösten just så, mörk och deppig. Vackra löv finns det, men jag ser hellre vackra snöänglar och snölyktor. 
 
Flera julbloggare har skrivit om sitt drömhus när det gäller jul, och jag har nog en generell drömbild mer än en drömhus. Jag har de senaste 10 åren spenderat jul hos min mamma och pappa i en liten stad som heter Öregrund, och som ligger mitt i skogen ungefär. Dom äger ett stort kapell med massor av plats, och i deras kyrksal brukar vi ha en gigantisk gran med paket under, och så äter vi middagen breedvid vid ett långt julbord. Varje år har vi olika teman som vi planerar dukningen och maten efter, och vi har hitills haft bland annat "rött", "lila", "glas" och "vitt". Det blir rätt effektfullt i den stora salen kan jag säga :) 
 
Mitt drömhus är något liknande. Jag älskar att fira jul med dom, för julen blir så lång och varm. Massor av människor samlas på samma ställe för att fira jul ihop, kanske har man inte setts på länge och man har massor att prata om och skämta om. Man hjälps åt med de sista detaljerna, slår in de sista paketen ihop, dricker glögg, leker och spelar sällskapsspel. Att huset ligger så lantligt till ger det hela en varma känsla, det finns ingen trafik som kan störa oss, inga lampor som gör att vi inte ser stjärnorna på natten och inga fester eller liknande i närheten. Det är helt tyst och stilla, och vi får fira jul i frid :)
 
 
Jag kunde inte hitta något bra kort på själva lokalen, eftersom jag bor så långt bort från mina föräldrar nu och alla kort finns hos dom, men det här kortet tog någon (hehe jag vet faktiskt inte vem, så får ge cred till alla i min familj helt enkelt) förra året när jag och min man firade jul hos dom. Jag hade köpt renhorn som jag envisades med att ha på mig hela kvällen, och vid den tiden när det där kortet togs var jag som man ser rätt så supertrött. Det brukar bli rätt sent när vi firar jul på det sättet.
 
Ja, nu ska jag längta vidare. Hoppas ni alla har det bra och mår lite bättre än jag! Snart är det jul igen! (hoppas jag) 


Wow ett eget kapell låter hur mysigt som helst att fira jul i!

Svar: ja, det är rätt så häftigt faktiskt :)
Johanna

2013-09-26 // 19:22:29

Det låter fantastiskt med kapell, speciellt megagranen! Har försökt övertala pappa att köpa en stor gran, för vi har dubbel höjd i taket i stora rummet, men han ger aldrig med sig!

Svar: äsch, du får tjata mer helt enkelt!
Johanna

2013-09-26 // 19:32:33

Vad mysigt det låter! Jag längtar oxå- önskar man kunde gå och lägga sig i kväll och vakna i slutet av november... Krya på dig!

Svar: tack :)
Johanna

2013-09-26 // 19:57:19

Å då firar du Jul där jag handlar glöggen med andra ord;-) alltså Öregrund. Låter som en underbar jul =) och Öregrund är ju sannerligen fridfullt på vintern;-)
Krya på dig!


Svar: haha jaså, vad roligt! Världen är bra liten ibland :)
Johanna

2013-09-27 // 00:24:59

Kul att se en bild på dig. Krya på dig

Svar: tack :)
Johanna

2013-09-27 // 09:46:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback