» Bock eller inte?

Jag vet inte hur många av er som följt med på nyheterna, men för någon morgon sedan var det ett insla på tv4 nyheterna om Bocken i Gävle. Den som alltid brinner upp ni vet. Nu verkar det som att mannen bakom själva bocken änskar att den inte skapas i år, eftersom han anser att det är negativt för Gävle att alla kommer ihåg staden på grund av bocken som brinner ner. Han anser också att syftet med den har försvunnit och ersatts bara av att man vill bränna ner den.
Jag tycker det vore jätte tråkigt om den försvann. Jag förstår vad han menar, men för mig som är uppväxt relativt i närheten så har det varit en symbol för jultiden ändå. Och sen är den vacker den tid som den står orörd ändå. 
 
 
 
Såhär står det på :http://www.svt.se/
 

För 48 år sedan föddes idén om världens största halmbock i Gävle. Men nu tycker mannen bakom bocken att den ska försvinna för gott.

I snart 50 år har Gävlebocken spridit julstämmning på Slottstorget i Gävle, och Stig Gavléns idé med att sätta upp världens största halmbock i Gävle för att locka människor och turister till Söders handel och till stan har lyckats, men kanske av fel orsaker. För det är många som varje år med spänning väntar på att bocken ska brinna. Och nu har grundaren till bocken fått nog, om den ska fortsätta att brinna kan bocken lika gärna gå i graven.

– Ursprunligen skulle den ju vara en julsymbol för familjer och barn. Men de tankarna har ju helt försvunnit och nu är ju frågan inte om den ska brinna utan när den ska brinna. Jag vill ha bocken kvar, men jag vill inte att den ska brinna, säger bockgrundaren Stig Gavlén.

Tror du att Gävlebocken kommer att få stå orörd i år?

– Nej, det tror jag inte. Tyvärr, säger Stig Gavlén.



Jo det är tråkigt om den inte ställs upp, men å andra sidan så förstår jag att han blir ledsen att den alltid bränns ner... :/

2014-11-17 // 13:56:02
» Annie

Jag bor ju i Gävle och jag har stor förståelse för hans känslor. Känns ju helt meningslöst när den aldrig får vara kvar och glädja oss julälskare hela december. Det är ju som om att nerbrännandet är viktigare än själv bocken och så ska det inte vara. Då kan de lika gärna lägga pengar och resurser på något långvarigare julpynt.

2014-11-18 // 09:47:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback