» Pettson och Findus julkalender

Igår satt jag och började kolla på den här klassikern, julkalendern ifrån 1993 med Pettson och Findus. Jag insåg att jag borde ägna även missade julkalendrar lite fokus och valde att starta med den här.
Jag har svaga minnen av den, men jag var själv bara 2 år när den gick så kan knappast minnas den därifrån trots allt.
I första avsnittet gör dom den sötaste traditionen, jag kan inte fatta att ingen annan gör så! Jag blev iallafall väldigt sugen på att göra det i år :)
Det är findus som skriver en önskelista, och när den är klar bygger dom en gemensam snölykta och lägger ner önskelistan i den. Om den har rasat ihop dagen efter, kunde man vara säker på att Tomten hade varit där och hämtat den.
Jag blev helt mållös. Det är ju genialiskt.
 
Känns som att jag kommer hitta  fler sånna här gömda skatter ju mer jag ser på kalendern....:P
 
 


Jag minns Pettsson mycket väl när den gick. Var 9 år då. Även om jag var stort fan av Ika Nord sedan innan (med Ika i Rutan som gick på TV när jag var liten) och älskade Pettsson-böckerna när jag var liten, var jag inte helt såld på kalendern av någon anledning. Kanske kändes den lite för barnslig för mig eller något liknande. Dock kan jag uppskatta den så här i efterhand i vuxen ålder. :) Det var likadant med Pelle Svanslös. Tyckte den var hopplöst larvig och barnslig när den gick (var ju 13 år trots allt), men nu tycker jag den är oerhört mysig och bra.

Sv: Bra att det är fler som tycker likadant! :)

2014-10-08 // 20:12:43

Jag är född 93, men jag fick se den i efterhand, och minns att den var jättemysig! Pettson och Findus är ju välrdens mysigaste duo trots allt :)

2014-10-09 // 10:01:55

Findus är ju urgullig i den här!

2014-10-10 // 08:41:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback