» Trollvinter

Jag älskar att få paket i brevlådan nästan lika mycket som jag älskar att få riktiga brev i brevlådan.
Tyvärr är det sämre med brev faktiskt.
Häromdagen fick jag iallafall den här boken i brevlådan och det gjorde min dag alltså :)
 
 
Trollvinter är den sjätte boken av Tove Jansson om Mumintrollen och kom första gången ut 1957. Jag läste också att Tove fått Elska Beskow plaketten året efter på grund av bokens illustrationer och det kan jag förstå, det är så vackra bilder i boken!
 
I bokens centrum ståtr mumintrollet, som brukar gå i vinterdvala mellan november och april.
Plötsligt vaknar han däremot en januarimorgon och kan inte somna om. Ensam får han möta en kall och vit värld som han inte känner till, men det dröjer inte länge förrän han möter några av sina vänner och får se hur det verkligen är på vintern.
 
Jag kan bara säga att det verkligen är en hit för alla er som gillar mumin antingen att ha själv eller köpa i julklapp till någon ni känner. Jag rekomenderar den verkligen :)
 


Åh, vilka minnen det väcker! Tove Jansson var min favorit när jag var liten :) Och vilken superhärlig blogg du har! :)

Svar: tack så mycket :)
Johanna

2014-09-11 // 21:31:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback