» god äppelkaka

Hittade ett gott recept på äppelkaka som jag provade hemma igår, och den fick goda betyg av alla! Det är tråkigt att den inte var glutenfri, men man kan ju som alltid använda glutenfritt mjöl om man vågar och vill. Nu vågade jag inte eftersom det var första gången jag bakade kakan, men ska göra det också inom kort :)
Jag tycker den smakar jul, och helt klart är något man kan använda båda nu eller i julhelgen :)
Äppelkaka
Ett recept på en mycket god och saftig äppelkaka.
Timglas Tid: 1 timme
Portioner 1 sockerkaka

Ingredienser:

Sockerkaka:

Fyllning:

vegetariskt Vegetariskt

Utrustning du behöver:

Utrustning som är bra att ha:

Gör så här:

Låt smöret bli rumsvarmt. Smöra och bröa en rund ugnsform med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter.

Rör smör och socker, använd gärna elvisp som du kan använda genom hela receptet.

Tillsätt bakpulver och ägg och rör till en jämn smet.

Tillsätt vetemjöl och mjölken. Rör snabbt ihop till en jämn smet. Rör inte längre än att det är blandat.

Häll smeten i den smorda och bröade formen. Bred försiktigt ut smeten så den är någorlunda jämnt fördelad.

Skala äpplen och skär i mindre bitar. Blanda socker och kanel i en djup tallrik och lägg i äppelbitarna och rör runt tills äppelbitarna sugit upp så mycket som möjligt.

Tryck ner äppelklyftorna i sockerkakan. Om det blir socker och kanel över - strö över kakan.

Grädda i 175°C i nedre delen av ugnen, ca 45 minuter.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback