» Saffranscones

Igår när jag låg i sängen och funderade på vad jag skulle göra av min dag, dök plötsligt en tanke upp i mig so bara inte ville försvinna. 
Saffransscones.

Jag har faktistk aldrig bakat det, och jag hade saffran hemma, så jag körde igång. och gott blev det! Jag kommer abolut göra det igen. Det tråkiga är att det går år ett helt paket saffran, och det är ju lite dyrt, men om man vill unna sig något extra någon gång så. :)
 
Här är receptet jag gjorde efter. 
 
  1. Sätt ugnen på 250°C.
  2. Smält smöret. Stöt saffranet utanpå påsen med en mortelstöt. Blanda ner det och honungen eller sockret i matfettet och låt svalna.
  3. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt mjölken och matfettet och rör snabbt ihop degen.
  4. Klicka ut degen i 4 högar (för 16 st) på en plåt med bakplåtspapper. Strö på lite mjöl och klappa ut varje del till runda kakor, ca 15 cm i diameter. Skåra varje kaka i 4 delar med en kniv
  5. Grädda mitt i ugnen 10- 12 minuter. Låt svalna på galler.
( och tack min älskade erik för bilden)


Jag har tänkt så många gånger att jag ska testa det, men det blir aldrig av...

2013-12-01 // 21:26:14

Det här har jag också tänkr prova på inom kort, det låter så gott!

2013-12-08 // 22:00:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback