» Adventsljusen

Hur gör ni med era Adventsljusstakar? Jag menar, det där jobbiga problemet som man har med att inte låta tjusen brinna ner helt innan sista advent? 
Jag älskar att tända ljus, och speciellt på Jul. Det inger en riktig myskänsla med tända ljus tycker jag. Men problemet med adventsljusstaken är ju att man inte kan ha den tänd så mycket, om alla ljusen ska spraras till 4:e Advent.
Jag pratade med en kvinna nu i veckan, som berättade att många brukar tända ljusen bara på helgen för att spara på det. Det tycker jag däremot låter jättetråkigt. Jag vill ju ha dem tända varje dag!
Så jag tog hennes tips och valde att helt enkelt byta ut ljusen när dem tar slut. Så kan man ha dem tända varje dag. 
 
Men hur gör ni? 
 
 
Dem här små tomtarna bor i min Adventsljusstake :)
 


Brukar byta ljusen om jag eldar dom så pass att dom tar slut.

2014-12-06 // 20:49:17

Jag byter ut dem, eller så byter jag adventsljusstake. VI har en i köket och en i vardagsrummet. Så tar den i köket slut så tar jag in den i v-rummet och ästter andra ljus på bordet i köket.
Jag tycker som du att man vill tända varje dag och även om man har stora ljus i äkta stearin så brinner de ju ner om de är tända ett par timmar om dagen.
Det är ju värdelöst att elda dem så lite så man har mer än hälften kvar efter advent!

2014-12-06 // 21:03:52

Vi har en i köket med smala ljus, som vi tänder när vi äter och så. Den brukar inte brinna ner så långt. Sen har vi en i vardagsrummet som vi eldar mycket, där har vi blockljus, så då är det inget problem!

2014-12-06 // 21:16:26

Vi har en som vi tänder under advent, så den inte ska brinna ner så fort. Däremot har vi en med blockljus som tänds ofta! :)

2014-12-07 // 09:28:09
» bina

vi har det likadant som minglittrigajul skrev! vi har jättestora blockljus i våran ljusstake i tv-rummet som vi vill ha tänd varje kväll. våran ljusstake i köket har jag bara tänd på advent i princip så där har vi smala ljus :)

2014-12-07 // 16:44:30

Jag har gjort en egen ljusstake och använder tjocka blockljus :D de håller länge.

Svar: smart :)
Johanna

2014-12-08 // 07:03:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback