» Pepparkaksscones

Igår innan jag skulle sova passade jag på att göra en sats med pepparkaksscones och lägga in i kylen - perfekt att bara ta fram till frukost och grädda! Jag älskar varmt nybakat bröd till frukost men ofta hinner jag ju inte baka det på morgonen direkt :) 
Jag hade aldrig smakat det här, men blev glatt överaskad! Gott var det :)
Jag följde receptet exakt, något jag aldrig brukar göra, och då fanns det en svag men ändå närvarande smak av pepparkaka. Vill man ha starkare smak skulle jag rekommendera att man kryddar lite mer kanske :) 
Men testa! Det är värt det :) 

Ingredienser:
  • 3 dl mjölk
  • 100 g smör
  • 1/2 dl strösocker
  • 2 dl havregryn
  • 5-6 dl vetemjöl
  • 4 tsk bakpulver
  • 2 tsk kanel
  • 1 tsk malen kardemumma
  • 1 tsk malen ingefära
  • 1 krdm malen kryddnejlika 
  • 1/2-1 tsk salt

Gör så här:

Blanda mjöl, havregryn, socker, bakpulver, kryddor och salt i en bunke.

Skär smöret i bitar och blanda ner det i mjölet. Finfördela smöret med fingrarna till en grynig massa.

Blanda ner mjölken och rör ihop till en deg, men rör inte i onödan utan sluta när du kan kan forma till en deg.

Kavla ut degen centimetertjockt på en mjölad arbetsyta. Ta ut sconesen med pepparkaksform eller med ett glas.

Lägg på bakplåtspapper eller smord plåt. Pudra över lite kanel och grädda i 250 grader i cirka 10 minuter. Svalna något på galler och servera nygräddade och varma!

Receptet är från scones.se :)




De här måste jag prova! Scones + pepparkaka kan ju inte vara annat än ett vinnande koncept.

2015-11-05 // 11:10:12

Oj! Lät himlans smaskigt ^^ Detta kanske man skall se till att prova :D

2015-11-05 // 12:56:12
» bina

Dessa ska jag testa i helgen :))

2015-11-05 // 18:09:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback